I april skapade Orkla en kampanj via Promoty och bad influencers att skapa färgglada och unika bilder av Taffel-snacks för deras egna sociala media kanaler. Nästan 400 influencer ansökte till kampanjen varav 25 fick visa upp sina färdigheter som innehållsskapare.
Många varumärken kämpar med samma utmaningar: sociala medier borde hållas aktiva, men att skapa lämpliga bilder för egna sociala mediekanaler är utmanande.
Katalogliknande produktbilder och affischannonser lockar till exempel inte kundbasen på Instagram eftersom äktheten saknas och bilderna är inte lätta att relatera till. Varumärket publicerar bilder dagligen på sociala medier, vilket innebär att 365 bilder behövs per år som minst. Det är både tidsmässigt och ekonomiskt utmanande att uppnå antalet genom att organisera traditionella photoshoots. Micro-influencer erbjuder dock en extremt effektiv lösning på detta problem.
I kampanjbeskrivningen bad Taffel influencers att välja sina favoritsnacks för att sedan implementera personliga och färgglada bilder av produkterna. Kampanjen fick enorm popularitet och nästan 400 micro-influenser ansökte, varav 25 passande influencers valdes med i samarbetet. Influencers blev kompenserade med arvode.

Färgglatt innehåll för Taffel!
Ansökningar: 396
Samarbeten: 25
Köpta inlägg: 27
Priser: 165-3800 kr/st
Massor av högkvalitativa bilder från varumärkets äkta fans!
Många influencers är extremt skickliga fotografer och tekniskt sett är kvaliteten på bilderna vanligtvis hög, eftersom influencers är vana att producera innehåll för sina egna kanaler. Vad som är guldvärt är dock bildernas autentisitet, som framför allt förmedlas av platsen och personerna i bilderna.
För Taffel var kampanjen enkel att genomföra, eftersom influencerna själv skaffade de produkter som skulle fotograferas och genom Promoty, fattades de faktiska köpbeslut endast på grund av färdiga inlägg. Kampanjkonceptet fungerar utmärkt för ett varumärke vars produkter är älskade, lättillgängliga och relativt billiga. Influencers är däremot ofta villiga att ta risken då de redan själv använder varumärket och om belöningen är arvode, eller när produkterna som behövs finns redan hemma.

Prissättning
I Taffel-kampanjen satte influencerna ett bud på sina egna bilder. Som en tumregel korrelerar priserna beroende på antalet följare, följarnas engagemang och influencerns professionalism. I Taffels kampanj publicerades inte bilderna på influencernas egna kanaler och priserna förhandlades personligen med varje influencer. Paketpriser avtalades också för flera bilder. Priserna på de enskilda bilder varierade mellan 165 och 3800 kr.
Utmaningar
Den största utmaningen med en kampanj som Taffel’s är att kommunicera varumärkets önskemål och krav tydligt till influencerna. Det är viktigt att gå igenom beskrivningen av kampanjen, vilka element som ska finnas i bilderna och vilken typ av budskap och känsla de ska förmedla. Användningen av filter och tonaliet bör alltid nämnas separat. Ett entydigt sätt är dock att fästa en ”mood board” i kampanjbeskrivningen, där marknadsföraren samlar bilder med en beskrivande stil som influencern kan dra inspiration av.

På Promoty kan varumärket starta kampanjer och leta efter lämpliga partners bland mer än 13 000 influencers från Nord-Europa. Att hantera kampanjer är snabbt och enkelt, och man kan experimentera utan risk, eftersom man bara köper de inlägg man verkligen gillar!