En steg-för-steg guide över hur Promoty fungerar

Sociala medier har fått en ökande påverkan på vårt beteende då vi shoppar: 70-80% av människorna tar reda på tilläggsinformation via sociala medier före de gör sitt köpbeslut och 92% litar mer på rekommendationer än traditionell reklam. Detta är orsaken till varför vi skapade vi Promoty.

Sammanfattat i en kort guide, såhär fungerar vår plattform:

    • Varumärket skapar en kampanj
    • Influencers ansöker till kampanjen
    • Varumärket väljer sina favoriter
    • Influencers laddar upp deras innehåll på Promoty
    • Varumärket granskar innehållet
    • Då innehållet blivit godkänt så kan influencers publicera inlägget på sociala medier
    • Varumärket kommer att se hela kampanjstatistiken på Promoty

Det är fortfarande lite förvirrande, eller hur? Låt oss ta en närmare titt på hur Promoty fungerar!

  1.  Registrera ditt varumärke på appen
  2. Skapa en kampanj
  3. Välj influencers
  4. Granska innehållet

1. Registrera ditt varumärke

STEG 1

Det första steget är att skapa en profil och fylla i varumärkets information: namn, webbsida, profilbild och en kort beskrivning. 

Du kan göra det här.

2. Skapa en kampanj

Klicka på den blåa Create first campaign knappen för att lägga upp er första kampanj.

STEG 3

Under vyn  “General”  så kan ni:

  • Namnge er kampanj – det här är en av de första sakerna som innehållsskapare lägger märke till, så se till att namnet är effektfullt;
  • Beskriv er kampanj – en översikt över varumärket, målet med er kampanj och varför influencers borde arbeta med er;
  • Fastställ hashtags för er kampanj – de här är de hashtags som influencern ska använda i sitt inlägg. Ju färre desto bättre! Hashtaggen #ad kommer automatiskt att tilläggas eftersom det är obligatoriskt att ha en etikett som visar vad som är reklam på sociala medier.

STEG 4

Under “Guidelines“, så kan du:

  • Lägga till krav för kampanjen: beskriv hurdana innehållskapare ni letar efter;
  • Fastställ DO’S och DON’TS som förklarar åt den sökande vad exakt ni förväntar er av influencern

PS! Vi rekommenderar att använda symboler som • eller – framför varje punkt under DO och DONT – på detta sätt blir det lättare att hålla koll på de viktigaste punkterna!

STEG 5

Under “Duration“, så kan du lägga ut datum för kampanjen.

PS! Om du vill att dina samarbeten ska vara långvariga, föreslår vi att du ställer in slutdatumet på ”optional” – på det här sättet kan influencers ladda upp innehåll regelbundet och kampanjen körs tills du avslutar den manuellt.

Du kan göra så vare sig du inte väljer ett datum eller du redan har valt ett datum så klickar du bara på boxen och raderar datumet manuellt varefter det kommer att visas “optional”.

Om du ställer in stängningsdatumet för ansökningar till en viss dag, men lämnar slutdatumet som ”optional”, kommer nya influencers inte att kunna ansöka efter det valda datumet, men kampanjen kommer att vara synlig för dem som redan har ansökt / godkänts .

STEG 6

Under “Content så bör du:

  • Välj om du förväntar dig engångsinnehåll eller månadsinnehåll från influencers (båda förklaras nedan);
  • Ställ in hur många dagar tidigare influencers ska ladda upp sitt innehåll för förhandsgodkännande. Tänk på att innehållet kan behöva lite finslipningar av detaljer eller dylikt innan ditt slutgiltiga godkännande så detta bör man även reservera tid för. Vi rekommenderar att du ställer in datumet för inlämning av innehållet minst 3-5 dagar före kampanjens officiella slut;
  • Fastställ hur många dagar innehållet ska vara online.

Här kan du också beskriva dina förväntningar på innehållet mer detaljerat.

Engångsinnehåll vs. månadsinnehåll

Engångsinnehåll innebär att du kan ställa in specifika datum för det nödvändiga innehållet och när alla inlägg har gjorts så är samarbetet slutfört.

Du kan ändra “Content Type” (vare sig du vill ha ett inlägg eller en story) och mängden innehåll (”How many) genom att klicka på lådorna som visas nedanför.

Månadsinnehåll är utmärkt för långvariga samarbeten med influencers. Här kan du också ställa in hur mycket innehåll som förväntas ha publicerats av influencern före ett särskilt datum.

PS! Om du ställer in kampanjens slutdatum under “Duration” till ”optional” och väljer månadsinnehåll, måste de innehållsskapare du godkänner skapa innehåll varje månad till det datum du anger här.

STEG 7

Under fliken ”Payments” kan du välja om du belönar innehållsskaparna med pengar, produkter eller båda två.

  • Om du väljer att ge belöning i produkter kan du lägga till produktens namn, en länk till produkten, beskrivning och produktens värde. Om du lägger till mer än en produkt kan de sökande välja en av dem. Observera att influencern inte ser produktens värde – så om du vill att de ska veta det kan du lägga till det i produktnamnet (till exempel: ”100 $ presentkort”).

PS! När du endast belönar innehållsskapare med produkter tillkommer en provision på 10 $ + moms för varje publicerat innehåll.

  • Om du väljer att ge belöning i pengar kommer du inte att kunna ställa priset eftersom alla påverkare begär olika pris – därför är det de som bestämmer priset för deras innehåll.

PS! Priset du ser på varje ansökan består av influencerns avgiftsbegäran och en provision på 20% för Promoty. Det här innebär att det inte tillkommer några extra avgifter.

STEG 8

Under “Targeting“ kan du ställa in vilken typ av influencer du vill hitta: hur många följare de ska ha, var deras publik ska vara baserad, influencerns kön, ålder etc. 

Endast influencers som uppfyller alla angivna kriterier kommer att se er kampanj. Vi rekommenderar att du inte ställer in kriterierna för snävt – på detta sätt kan du av misstag utesluta innehållsskapare som kan vara en av dina största fans!

STEG 9

Sista steget är att kontrollera att all information ni tillagt ser korrekt ut. Kolla även hur kampanjen ser ut i mobilvy!

Om allting ser rätt ut, klicka på “Start Campaign“.

STEG 10

När du har skickat in din kampanj kommer vårt team att granska den och sedan går den igång!

Kampanjen och dess status syns under fliken “Campaigns”:

  • Om kampanjen inte har startat eller inte har godkänts ännu, kommer den att visas under ”Drafts”.
  • När kampanjen väl har godkänts får du en notifikation som e-postmeddelande och kampanjen visas under ”Running Campaigns” (PS! Den kommer inte att vara synlig för influencers före det datum du ställer in som startdatum under ”Duration”).

3. Välj influencers och sätt igång era samarbeten

3.1. Välj de influencers du vill jobba med

Du kan se vilka influencers har sökt med till kampanjerna då du går till Campaigns > och under Running Campaigns, klicka på den specifika kampanjen > Applications.

Där kan du se alla influencers som har ansökt till din kampanj: du kan se deras kreativa idé, Instagram-statistik och priset de ber om för ett inlägg. Om du klickar på deras profilbild ser du deras Instagramflöde och en mer detaljerad bild av publikens demografi. När du väl har bestämt dig för om du vill arbeta med dem eller inte kan du acceptera eller neka sökanden.

PS! Om du vill förhandla om det pris influencern begär så måste det göras innan du accepterar influencern till kampanjen! Du kan använda chatten för det.

Om det är en produktkampanj är nästa steg att skicka ut produkterna. I allmänhet skulle det vara bra att leverera dem så snabbt som möjligt efter att ha godkänt influencers! Under ”Shipping” kan du hitta influencers leveransadresser, kontaktinformation och de produkter som de har valt.

3.2. Granska och godkänn det inlämnade innehållet

Under fliken “Review” så kan du se det inlämnade innehållet som är delat i två delar:

  • Innehållet som ska granskas – innehåll som du ska godkänna eller neka genom att begära förändringar

Då du klickar på “Request changes” betyder det att influencern kommer att se orsaken till att hen blev nekad till kampanjen och därefter har möjlighet att göra de förändringar i innehållet som krävs och lämna in innehållet på nytt.

  • Godkänt innehåll – Innehåll som är godkänt och är redo att bli publicerat online.

Du kan se hela bilden då du klickar på den.

PS! När du klickar på ”Approve” debiteras du inte förrän influencern publicerar innehållet online. När de har lagt upp det på sina sociala medier kommer avgiften att läggas till varumärkets månadsfaktura som du får i slutet av månaden.

Varumärket är inte skyldigt att köpa något av det inlämnade innehållet – om influencerns skapade innehåll inte uppfyller kampanjens sammanfattning eller förväntningar på kvalitet kan varumärket avvisa inlägget eller be om förändringar.

För att skydda influencers innehåll har alla inlägg en Promoty-vattenstämpel på sig. När brandet köper ett inlägg kan de ladda ner bilden i full storlek utan vattenstämpel. Det köpta innehållets sociala media rättigheter tillhör varumärket, vilket innebär att de kan använda innehållet på alla sina sociala mediekanaler.

Innehållet som laddas upp online visas under ”Innehåll”. Där kan du också se statistiken för varje inlägg: gillningar, kommentarer, räckvidd, visningar, hur många  som sparat och engagemangsgrad.

3.3. Håll koll på statistik över kampanjer

På Promoty kan du enkelt se hur det går för din kampanj: antalet visningar, räckvidd, gillningar, kommentarer, sparanden och engagemangsgrad för varje inlägg såväl som för hela kampanjen.

Låter det här lovande? Publicera din kampanj gratis!

Promoty gör det möjligt att hitta rätta influencers för ditt brand bland 50 000+ influencers från Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge, Sverige och Nederländerna.

Dessutom är det gratis och 100% riskfritt att skapa en kampanj – du behöver bara betala om du gillar det skapade innehållet tillräckligt och om det publiceras online, så om du inte hittar lämpliga influencers för din kampanj kommer det inte kostar dig någonting! Börja här 👇🏼

More on the topic