4 influencer marketing-tips för din e-handel

E-handeln växer mer och mer, därför har det även blivit mer populärt att använda sig av influencer marketing till att leda folk till hemsidan eller produkterna direkt. Hur kan du använda det för att åstadkomma bästa resultat för din e-handel? Här är några tips och exempel!

Varför bör man använda influencer marketing för e-handel?

Influencers är ett utmärkt sätt att nå en nischad målgrupp

De flesta influencers har ett speciellt fokus eller nisch på sitt content – vilket betyder att de som följer hen gör det för de har ett genuint intresse av det som publiceras. Ex. träningsinfluencers har följare som intresserar sig för träning, därav är det lätt att nå nischade målgrupper för ditt varumärke och dina produkter.

Influencers följare litar på deras rekommendationer

Man följer ofta influencers för deras produktrekommendationer. Om du till exempel är ute efter att få ditt hår att växa snabbare, kommer du söka dig till influencers som är på samma resa och rekommenderar produkter kring det, därav litar följarna mer på deras omdömen kring produkterna.

Influencer marketing kan mätas och optimeras

Med hjälp av personliga rabattkoder och spårbara länkar är det väldigt lätt att följa hur många nya besökare, nya kunder och köp som samarbetet genererar.

Du behöver inte oroa dig över annonsblockerare

42,7% av internetanvändare använder annonsblockerare, vilket betyder att effekten av bannerannonser minskar. Annonsblockerare döljer dock inte samarbeten med influencers!

4 tips hur du använder dig av influencer marketing för e-handel:

1. Be influencern att använda länkar i Instagram stories

Att länka i sin story har alltid varit svårt och begränsat till dem med många följare, men det är numera möjligt för alla att använda sig av länkfunktionen i stories!

När influencern gör samarbeten för en e-handlare är länkfunktionen perfekt att använda. Hen kan länka direkt till hemsidan eller produkten och det blir lätt för följarna att följa länken.

2. Kontrollera statistiken för att optimera resultatet

Under och efter varje kampanj är det viktigt att mäta resultatet. När du använder dig av influencers bör du mäta följande: nya besök på hemsidan, köp, nya kunder och avkastning. Vanligtvis finns det två sätt att göra detta på, personliga rabattkoder eller spårbara länkar.

Personliga rabattkoder

Det vanligaste sättet att mäta resultatet är genom att ge varje influencer en personlig rabattkod. Du kommer inte att se hur många besök på hemsidan influencern genererat men du kommer att se alla köp som genererats med koden.

Spårbara länkar

UTM-taggar är i princip nyckelord som läggs till i URL innan du delar den – tack vare detta kan du genom google analytics se exakt vilket samarbete som gett mest trafik. Det som är smidigt är att du inte behöver koda någonting, du använder bara UTM tag builder för att skapa dessa länkar som hjälper dig att se resultat ifrån varje kanal, kampanj och samarbete i Google analytics.

Utöver att se resultaten som kampanjen gett så hjälper uppföljningen till att även se vilken influencer som genererat bäst resultat. Baserat på det, kan du nu inleda långsiktiga samarbeten med just den influencern!

Exempel på en e-handlare som använde sig av influencer marketing:

E-handlaren använde sig av 7 micro-influencers (1,500 – 15 000 följare) inom deras målgrupp. Varje influencer fick en personlig rabattkod på 10% rabatt. Resultaten blev: 

  1. Influencer med 9000 följare – koden användes 5 gånger
  2. Influencer med 3500 följare – koden användes 6 gånger
  3. Influencer med 1800 följare – koden användes 8 gånger
  4. Influencer med 2000 följare – koden användes 4 gånger
  5. Influencer med 5000 följare – koden användes 52 gånger
  6. Influencer med 6600 följare – koden användes 14 gånger
  7. Influencer med 12000 följare – koden användes 86 gånger

Enligt Paretoprincipen är det 20% av orsakerna som står för 80% av verkan, det tillämpar även influencer marketing med andra ord. Du kan förvänta dig att 80% av påverkan skapas av 20% av de influencers du arbetar med. Kollar man på dessa resultat ser man tydligt att det är två som matchat med varumärket. Dessa två man bör fortsätta långsiktiga samarbeten med.

3. Välj rätt ersättning

a) Produkt-kampanj

Om din kampanj har fokus på att marknadsföra en viss produkt så är produktersättning att rekommendera. Är det så att produkten i sig är billig kan man kombinera produktersättning och arvode.

Ett annat starkt argument för att använda produktersättning är att de oftast är mer kostnadseffektivt. Nedan är ett exempel på statistik ifrån en produktkampanj där influencers fick produkter (det totala värdet blev under 5000kr) Denna investering ledde till att varumärket fick en räckvidd på 160 000 personer och 20 st bilder att använda sig av i sina egna kanaler.

b) Presentkort

Ett annat sätt att ge ersättning är presentkort som influencern kan nyttja på er hemsida. Detta fungerar bra om kampanjen inte är inriktad på en specifik produkt utan mer varumärket i sig.

Ett populärt kampanj-koncept är att influencern väljer ut sina favoritprodukter ifrån varumärket, Cocopanda i Finland genomförde en kampanj på detta vis, det resulterade i ett personligt och autentiskt samarbete.

 c) Arvode

Det vanligaste sättet är att ha en kampanj med ett arvode. För en e-handel är det bäst att kombinera detta med en produkt så att influencern får prova på den och kan ge en ärlig recension.

I en tidigare kampanj på Promoty är med e-handlaren, Yaga’s – “Love fashion and our planet? Let’s bring two good things together”, där fick influencers två val – antingen beställa produkter direkt ifrån hemsidan eller skapa en önskelista på en landningssida som följare kunde shoppa direkt ifrån.

4) Var strategisk när du planerar kampanjen

När du jobbar med influencers är det viktigt att definiera vad målet med kampanjen är. Detta gör det lättare för influencern att anpassa sitt content med bild och text med kampanjmålet – viktigt också att ha en tydlig call-to-action. Till exempel om målet är att leda trafik, kan influencern dela länken i sin story, lägga till länken i sin bio och berätta om detta i sin bildtext.

För det andra är det viktigt att tydligt definiera målgruppen för kampanjen. Ju bättre ni kan definiera målgruppen ju större chans är det att ni hittar rätt influencers för den. Det blir också lättare att formulera ett effektivt budskap till potentiella kunder.

Genom Promoty kan varumärken rikta sina kampanjer till Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Danmark och Nederländerna. Flera internationella e-handlare har gynnats av detta, t.ex. har e-handlaren Beauty store MyLook, satt upp en kampanj under jul och nyår. De valde att rikta in sig på Estland, Lettland och Finland.

Varje influencer gjorde två inlägg var, belöningen var ett presentkort och arvode, de fick själva beställa produkter på hemsidan för att få shoppingupplevelsen. Totalt var det 5 influencers som postade 10 inlägg och det resulterade i 3 300 likes och 132 kommentarer, CPM (cost per engagemang) blev 0,07kr (produkt ej inräknat). 

👆🏼Att göra flera inlägg per influencer är något vi alltid rekommenderar. För det första är långsiktiga samarbeten mer pålitliga. För de andra behöver konsumenterna flera ”touch points” för att genomföra ett köp, därför har fler inlägg bättre påverkan på försäljningen.

Det lättaste sättet att komma igång med influencer marketing för din e-handel, är att använda en influencer marketing-plattform som Promoty. Genom Promoty kan du hitta de influencers som matchar din målgrupp och som vill jobba med er. Skapa effektiva kampanjer där du sköter alla samarbeten, content och betalningar på ett och samma ställe.

Om du vill veta mer om plattformen, hör av dig till oss – vi hjälper dig gärna! 

Mer inom ämnet