2021 ökade omsättningen för influencer marketing med ytterligare 42% och nådde 13,8 miljarder dollar. För 2022 väntas siffran stiga till 15 miljarder dollar. Snabb tillväxt innebär naturligtvis också snabba förändringar. Nedan följer 10 influencer marketing-trender vi kan räkna med att se mer av under 2022.
Trend #1: Live stream-shopping
Live stream-shopping har varit en snabbväxande trend i Kina – och nu börjar fler marknader globalt att också anamma det.
Live stream-shopping innebär att kunder kan köpa produkter via en live stream; influencers sänder live på t.ex Instagram, Facebook eller Amazon, där de beskriver och provar produkterna, medan tittarna ges möjighet att ställa frågor. Live stream-shopping erbjuder en opolerad bild av produkten, jämfört med produktvideor där följarna inte alltid har samma tillit.
September 2021 introducerades Instagram Live Shopping – där kan personer köpa produkter direkt från Instagram Live. Med Instagrams globala räckvidd, är detta något vi definitivt kommer se mer av under året.

Foto från: BBC
Trend #2: Videobaserat innehåll ökar
TikTok och Instagram Reels framfart erbjuder ett helt nytt tillvägagångssätt för sponsrat innehåll. Många influencers älskar att uttrycka sig genom att skapa underhållande innehåll som är lätt att konsumera, plus att det går i linje med algoritmen också.
Förutom att influencers använder TikTok och Instagram Reels, använder även varumärken plattformarna för att bygga community och som komplement till sin befintliga marknadsföring, genom att skapa utmaningar och TikTok-danser.
Även om vi inte stödjer TikTok på Promoty-plattformen än, är det fortfarande möjligt att inkludera TikTok-användare i dina kampanjer. Circle K letade till exempel efter estniska TikTok:are som skulle marknadsföra deras nya K Freeze slushies genom en TikTok-dans, #getreadytofreeze.


Trend #3: Fokusera på data och ROI
Många marknadsförare hanterar sina influencersamarbeten genom enbart e-post och direktmeddelanden(DM). Här uppstår dock ett litet problem, bristen på realtidsdata och rapporter gör det svårt att avgöra om samarbetet var lyckat eller inte.
När man väljer influencers bör man se till att deras målgrupp matchar med varumärkets målgrupp. Detta är en av anledningarna till att användningen av influencer marketing-plattformar blir mer allt mer populära, eftersom de tillhandahåller målgruppsdemografi i realtid direkt från sociala medier-plattformarna.
Utöver ovan, ägnas mer tid åt att mäta influencer marketings resultat; räckvidd, gilla-markeringar, sparningar och kommentarer för varje publicerat innehåll, samt rabattkoder och spårbara URL:s för att mäta försäljningen.

Vänster bild: Kampanjstatistik på Promoty
Höger bild: Vy över influencers målgruppsdemografi på Promoty
Trend #4: Cross Channel Marketing-kampanjer
Den genomsnittliga användaren av sociala medier, använder i genomsnitt 6,6 olika sociala medieplattformar. Eftersom det innefattar flera plattformar dagligen, blir kampanjer över flera kanaler ett måste för varumärken.
Genom att göra samarbeten på flera kanaler, är det möjligt att nå en mycket bredare publik. TikTok används t.ex. främst för underhållning, medan Instagram för att umgås, få inspiration och produktrekommendationer. Det betyder att när man gör ett samarbete på både TikTok och Instagram kan produkten delas på ett roligt, kreativt sätt, men på ett mer estetiskt och informativt sätt på Instagram.
Trend #5: Fler intäktskanaler för influencers
Influencers blir allt mer entreprenöriella och begränsar sig inte enbart till de sponsrade inläggen – vilket är bra!
Vi ser en växande trend i att influencers startar egna företag, där de erbjuder tjänster och säljer egna produkter, både digitala och fysiska. Detta är förekommande bland nischprofiler med fokus på personlig utveckling, ekonomiskrådgivning, kost och träning, men det fungerar såklart även för andra nischer.
Under 2021 har Instagram satsat hårt på att lansera och testa nya funktioner som gör att influencers kan tjäna pengar. De flesta av dessa funktioner är inte tillgängliga för de europeiska kreatörerna ännu – men det är något vi kan förvänta oss senare i år:
- Bonusprogram som t.ex. ”Reels Summer Bonus”, ger influencers betalt och där summan baseras på hur bra innehållet presterar.
- Märken, också känd som badges – tillåter kreatörer att tjäna pengar under live videos. Enbart kvalificerade kreatörer i Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, Japan, Australien, Turkiet, Brasilien och Mexiko har tillgång till märken via inbjudan.
- För kreatörer som säljer egna varor, har Instagram gjort det enklare att lägga till en befintlig butik eller öppna en ny butik på sin Instagram-profil.
- De som inte säljer egna varor, kan skapa sina egna butiker genom att lägga till sina favoritprodukter från andra butiker, sedan dela dem med sina följare och få provision – allt via Instagram-appen.
Trend #6: Influencers skapar innehåll till varumärken i sociala medier
Att skapa innehåll är en av influencernas superkrafter, det är därför fler och fler varumärken arbetar med dem för att få innehåll till sina sociala medier.
Det här är en trend som tog fart redan förra året och som nu växer – och det är inte förvånande. För det första hjälper det varumärken att få trendigt och tilltalande innehåll. För det andra upplevs innehållet mycket mer autentiskt och relaterbart än professionellt producerat innehåll, vilket oftast leder till bättre engagemang. Och för det tredje, det är billigare än att arrangera fotograferingar själv.
De mest framstående företagen redan interna kreatörer som skapar innehåll till deras digitala kanaler!
Ett alternativ till ovan är att använda kampanjtypen Content-Only på Promoty. I dessa kampanjer skapar influencers foton eller videor för varumärket, men de lägger inte upp dem på sina egna sociala medier. På så sätt får varumärket originellt och engagerande innehåll till sina sociala medier.
Här är några bilder från våra tidigare Content-Only kampanjer!👇🏼


Trend #7: Tydligare regler för influencersamarbeten
I takt med att intresset för influencersamarbeten ökar skapar det även nya utmaningar för lagstiftningen.
Influencers måste tydligt ange att ett varumärke sponsrar dem eller har försett dem med en produkt. Hur reklam ska märkas bestäms av marknadsföringslagen. Kortfattat ska marknadsföring/reklam i sociala medier framgå tydligt och direkt – att lägga en märkning om reklam längst ner inlägget räcker inte.
I och med influencer marketings snabba utveckling, kommer även nya tillämpningar i marknadsföringslagen, t.ex. i slutet av 2021 förbjöd Danmark influencer-annonsering för produkter som anses olämpliga för ungdomar under 18 år. Hur detta kommer påverka resten av branschen återstår att se.
I slutändan hoppas vi att reglerna bara kommer att resultera i mer ansvarsfull influencer marketing 🤞🏼
Trend #8: Influencer marketing, Always On
Precis som med andra marknadsföringsinsatser, börjar fler varumärken att låta sin influencer marketing vara always on.
Långsiktiga influencersamarbeten är något vi alltid rekommenderar; personen är återkommande och det upplevs oftast mer pålitligt, vilket därmed ger bättre resultat för varumärket. För att inte tala om att långsiktiga samarbeten också kräver mindre tid från marknadsförarna.
Influencer marketings framfart har lett till att fler varumärken konkurrerar om högkvalitativa influencers. När varumärket väl har hittat sina influencers, kan det vara smart att göra dem till varumärkesambassadörer.
Att vara varumärkesambassadör är nästa nivå av influencer marketing. Ambassadörer använder varumärkets produkter dagligen, rekommenderar dem på och utanför sociala medier. Det ger ett större genomslag jämfört med ett engångssamarbete.
Trend #9: Varumärken och influencers skapar produkter tillsammans
Denna trend går hand i hand med ovan trend, fler varumärken lansera produkter eller kollektioner tillsammans med sina ambassadörer.
Denna typ av samarbete visar tydligt kopplingen mellan influencerns följare och varumärket och dess produkt(er), d.v.s. när man lyckat identifiera målgruppen. Låt oss kika på ett exempel från GymShark, de lanserade 3 kollektioner i ett samarbete med deras ambassadör Whitney Simmons. Alla kollektioner var så populära att de blev slutsålda efter bara några dagar.

Foto från: Gymshark
Trend #10: Influencers och social impact
Influencers har stor påverkan på sin publik; när de pratar om ämnen som är viktiga för dem kommer deras följare med största sannolikhet att börja tänka på dessa ämnen också.
Något vi ser växer är influencers som nyttjar sin plattform för att göra en förändring. Det kan t.ex. vara att prata om viktiga samhällsfrågor och miljöproblem, lyfta klimatsmarta varumärken och göra samarbeten av väl ändamål.
På Promoty har kampanjer med fokus på hållbarhet ökat. Varumärken med en tydlig mission föredras av den yngre generationen och många gånger är det dessa kampanjer som har högst antal ansökningar också.
Om du tycker att influencer marketing låter intressant och vill veta mer om hur du kan hitta personer att samarbeta med för ditt varumärke, hör av dig så kikar vi på det tillsammans och sätter upp en plan.