”Varför ska jag jobba med influencers, när jag bara kan köra annonser på Instagram?”
Många marknadsförare tror på PPC-annonsering (Pay-Per-Click), inklusive annonser på Google, Facebook och Instagram. Det är förståeligt eftersom att: de är lätta att mäta, de kan riktas specifikt mot målgrupperna, resultaten kan övervakas i realtid samt är de både kontrollerbara och optimerade.
Både Influencer marketing och sociala medier annonser har sina fördelar: vilken man ska välja beror på mål, produkt, målgrupp och marknadsföringsstrategi. Låt oss granska fördelarna med båda annonsmarknadsförings alternativen! 👇🏼
Fördelar med influencer marknadsföring
• Mer tillförlitlig än traditionell reklam
Människor litar mer på andra människor än traditionell reklam – särskilt familjemedlemmar, vänner och bekanta, men också kändisar och förebilder. Statistiken visar att 79% av konsumenterna litar på produktrecensioner på Internet lika mycket som rekommendationer från vänner och familj! Främst för att de är baserade på någons verkliga erfarenhet.
Influencer marketing fungerar mycket effektivt när det kommer till samarbeten i deras sociala kanaler, där Influencern testar och uttrycker sina åsikter om produkter/tjänster. – om deras feedback är positiv, anser de flesta följare att det verkligen är en bra produkt/tjänst.
Dessutom kan följare på sociala medier direkt be Influencern om att klargöra frågor eller specifika produktrekommendationer, vilka innehållsskapare vanligtvis gärna delar.
Möjlighet att nå en smal målgrupp
De som följer en Influencer har börjat följa dem av en anledning: de bryr sig om vad de gör dagligen, vilka produkter och tjänster de rekommenderar och hur de har nått sina prestationer. Därför är influencer marketing för varumärken en möjlighet att nå en relativt smal målgrupp som är intresserad av ett specifikt ämne – genom en influencer som är opinionsbildare inom ett specifikt område till sina följare.
Om ditt varumärke till exempel är relaterat till sporttillskott är det smart att involvera skapare av sportinnehåll i din kampanj – det är sannolikt att influencern följs av följare som vill få kunskap, råd och inspiration för att uppnå bättre idrottsresultat.
Om din produkt är vegansk kosttillskott kan det bästa resultaten komma från att arbeta med veganska sportbloggare – förmodligen letar en stor del av deras följare efter sätt att kombinera vegansk kost och sport.
Influencers kan vara ett bra sätt att nå en mycket smal målgrupp om det är ett ämne som inte (ännu) är särskilt sökt på Google. Det är också ett bra sätt ifall Facebook-annonser inte ger bra resultat, eftersom intressebaserad urval vanligtvis resulterar i en mycket liten målgrupp.

• Öka varumärkesmedvetenheten och varumärkesbyggandet
Influencer marketing fungerar mycket bra i den nedre delen av den så kallade marknadsföringstratten för att öka varumärkesmedvetenheten och intresset för den.
Till exempel det estniska varumärket Sutu skapade en kampanj på Promoty med detta mål i åtanke, och enligt Kaido Saar, VD för Sutu, växte deras varumärkesmedvetenhet avsevärt med den kampanjen: ”Åtminstone användningen av nyckelord i sökmotorer visar att vårt namn och produkter söks. Antalet Instagram-följare har också ökat 2,5 gånger. ”
Naturligtvis kan varumärkesmedvetenheten också ökas genom en PPC-reklamkampanj, men på vissa sätt kan influencer marketing vara mer meningsfullt. En skicklig influencer förklarar också bakgrunden till problemet i sitt inlägg, förklarar produktfunktionerna, lösningen på problemet och delar sin erfarenhet. Det förmedlar ofta mer information än en text- eller bildannons – men en välgjord videoannons tjänar samma syfte.
En annan fördel med Influencer marketing är påverkan på varumärkets image: Influencerns
rykte, budskap och värderingar är oavsiktligt förknippade med de varumärken de samarbetar med, och vice versa. Detta innebär att samarbete med en väl vald innehållsskapare också har en positiv effekt på varumärkets image.
Effekten av varumärkesbyggande är svår att mäta i alla annonskanaler – i digital annonsering är det mest exakta verktyget förmodligen Facebook Brand Awareness, där Facebook mäter hur många användare som såg annonsen och kom ihåg den (ad recall lift metric).
Men om du kör PPC-annonser som är optimerade för webbplatsbesök, registreringar eller försäljning kan varumärkesmedvetenheten på samma sätt mätas endast genom indirekta mätvärden (inläggs engagemang, antalet följare på sociala medier, varumärkessökningar etc.) eller varumärkesundersökningar.
• Användargenererat innehåll
Att involvera Influencers i kampanjer är underlättande eftersom de tar hand om skapandet av allt innehåll: både det visuella och texten. Detta innebär att marknadsföraren får unikt och väl fungerande socialt medieinnehåll med enkel ansträngning till ett mycket lägre pris.
Om så avtalats, är det senare möjligt att använda samma bilder på märkets egna kanaler – Användargenererat innehåll fungerar ofta mer effektivt än märkets egna! Influencers tenderar att veta vilken typ av innehåll fungerar bäst på sociala medier.
För att undvika missförstånd så: Användarvillkoren för Promoty anger att varumärket har rätt att använda innehållet som köpts på Promoty på sina egna sociala mediekanaler. Om du samarbetar utanför plattformen måste rättigheterna att använda innehållet och andra villkor komma överens med influencern.

Eftersom influencers ofta börjar påverka sociala mediatrender kan involverande av väl valda innehållsskapare också leda till så kallade vanliga användare som delar fler bilder av varumärkets produkter. Wolt är ett bra exempel på detta – tack vare influencer marknadsföring finns det en trend att dela bilder av mat med Wolts papperspåse i sig. Många Wolt-användare gör det nu dagligen utan att få betalt för det.
• Undvik annonsblockerare
Det har talats mycket om att bannerreklam (ad blocker) har försvunnit på grund av den ökande användningen av annonsblockerare, särskilt bland yngre folk.
Även om mindre än hälften av internetanvändarna använder annonsblockerare – 22 % av pc-datorerna och 7 % av telefonanvändare i Finland, respektive 29 % och 10 % i Sverige – kan det fortfarande ha en betydande inverkan på att nå målgruppen.
Eftersom influencers delar sponsrade inlägg blandat med sitt organiska innehåll kan annonsblockerare inte identifiera eller dölja dessa annonser.
• Långsiktiga fördelar och upptäckbarhet
Traditionella annonser visas under hela kampanjen och din budget tickar under tiden..
Influencer marketing har dock en mer långvarig effekt. Om Influencern gillar produkten kommer de sannolikt att rekommendera den till sina följare i framtiden – även efter att samarbetet är över. När deras publik gradvis växer kan du fortfarande nå nya människor om samarbetet var framgångsrikt och Influencern verkligen gillar dina produkter.
Dessutom håller många Influencers också de sponsrade inläggen uppe på sitt konto även efter samarbetet. Vilket innebär att när potentiella kunder senare söker efter användarfeedback om ditt varumärke – antingen via hashtags eller genom att visa foton där ditt varumärke är taggat på Instagram – kommer de att nå Influencer inlägg.
När man arbetar med bloggare lägger de vanligtvis till en länk till varumärkets webbplats, vilket hjälper till att förbättra varumärkets webbplats position i sökmotorerna.
Fördelar med PPC-annonser:
• Mätbar och optimerbar i realtid
Den största fördelen med PPC-annonser är att de är mycket exakta och har en kort optimeringscykel.
Genom att kombinera Google Analytics och den data som visas på en social plattform (Facebook, Google, etc.) kan du se fördelningen av varje annons/kampanj, antalet exponeringar, webbplatsbesök, genomsnittlig besökstid, konverteringar etc. Enligt det kan du optimera, utnyttja eller pausa kampanjer, annonser och sökord i realtid.
Optimeringen underlättas av Facebook-algoritmen. När den är korrekt konfigurerad leder och optimerar annonseringen för att nå fler potentiella kunder med lägre annonskostnader.
Inom Influencer marketing vet marknadsföraren också räckvidd, antal exponeringar och engagemang (gillningar, kommentarer, delningar och sparanden). Genom att använda en Influencer marketing-plattform körs all statistik om publicerat innehåll på ett ställe. När du samarbetar utanför plattformen måste marknadsföraren be varje Influencer om skärmdumpar för att se resultaten.

Optimeringscykeln inom influencer marketing är dock längre: slutsatsen om samarbetet gav resultat eller inte kan göras först efter att samarbetet är över. Sedan kan du i efterföljande kampanjer fortsätta att arbeta med innehållsskapare som gav de bästa resultaten.
•Påverkan på försäljningen är lättare att mäta
Den vanligaste kritiken mot influencer marketing är att det inte är 100% mätbart: med PPC-annonser ser du exakt hur många klick från varje annons/kampanj och vad människor gjorde efter att ha klickat på annonsen. Det är svårare att mäta trafik som kommer från Instagram.
I de flesta fall används ett av två alternativ:
1) Influencern får en personlig rabattkod, som kan användas för att mäta försäljningen från varje influencers följare.
2) Influencern får en personlig webbadress (till exempel markerad med UTM taggar) som de kan lägga till i sin profil eller länka i sin händelse med hjälp av funktionen ”Svep uppåt”. Precis som med PPC-annonser är trafiken som kommer därifrån effektivt mätbar.
Denna metod kan dock inte upptäcka webbplatstrafik eller försäljning som inte är direkt relaterad till den länken – till exempel om en person går till varumärkets webbplats självständigt några dagar efter att ha sett influencerns inlägg och gör ett köp är det svårt att länka det till influencerns inlägg.
Eftersom det vanligtvis är bekvämare att handla på en dator än på en telefon, finns det en hel del kunder som ser en annons på sin telefon och sedan shoppar på en dator.
• Exakt inriktning (inkl. retargeting)
Den största fördelen med PPC-annonser jämfört med influencer marketing är de mycket exakta inriktningsalternativen: förutom att rikta in sig på demografi, intressen och tidigare aktivitet (till exempel: titta på en video) kan du också rikta dig till användare som redan har besökt webbplatsen, gjort ett köp etc. – eller utesluta dessa målgrupper från din reklamkampanj.
Medan influencer marketing ofta fungerar i början av en konsuments resa, fungerar även retargeting mycket bra för att marknadsföra försäljning: rikta sig till användare som redan är intresserade av en produkt med ett specifikt erbjudande – på så sätt är det mer troligt att de klickar på din annons och gör ett köp.
Du kan också skapa liknande målgrupper (Lookalike Audience) på Facebook, d.v.s. målgrupper som liknar användare som tillhör de grupper som nämns ovan. Så möjligheterna är nästan oändliga, och om du vet vilka dina kunder är kan de nås mycket exakt med precisis inriktning.
Sammanfattning
Både PPC-annonser och samarbeten med väl valda influencers kan ge mycket goda resultat – vad man ska välja beror på din produkt, målgrupp och marknadsföringsstrategi.
Eftersom båda har sina fördelar och nackdelar kan de bästa resultaten komma genom att kombinera de två – till exempel kan du rikta potentiella kunder till din webbplats eller Instagram-profil genom en influencers inlägg och senare fånga dessa användare med retargeting-annonser.
Som vi har skrivit på vår blogg tidigare behöver konsumenten flera beröringspunkter för att fatta ett köpbeslut,det är därför strategin att kombinera olika kanaler fungerar bäst.
Dessutom kan du använda innehåll som skapats av Influencers i dina PPC-annonser för att utnyttja deras sociala inverkan och därmed förbättra annonsresultat. Förresten, med hjälp av Paid partnership-funktionen kan du också lyfta influencerns sponsrade inlägg som varumärke!
Om du har några frågor om Promoty-plattformen eller vill diskutera din influencer marketingstrategi med oss, boka en demo eller skicka ett e-postmeddelande oss – vi hjälper gärna!