Fördelar med långvariga influencer samarbeten

Influencermarknadsföringen växer i rask takt: förra året var marknaden värd 8 miljarder. I år (2021) förväntas en tillväxt på 13,8 miljarder dollar.

Den snabba tillväxten har lett till konstanta förändringar: det som fungerade inom influencermarknadföring för några år sedan kanske inte fungerar mer i dagens läge. Då det förr i tiden har varit populärt att göra “on-off” samarbeten och att jobba med en eller två stora influencers för att få mer synlighet på sociala medier, går nu trenden mer mot att samarbeta långvarigt.

Orsaken till detta är logisk: långvariga samarbeten är bekvämare för båda parterna, kräver mindre tid, anses vara mer pålitliga och ger även bättre resultat. Låt oss se närmare på varför det är på detta sätt! 👇🏼

1. Långvariga influencer samarbeten och fler kontakttillfällen med potentiella kunder

En av huvudorsakerna till varför man uppskattar långvariga samarbeten inom influencermarknadsföring är att de ger brandet mer kontakttillfällen med en möjlig kund.

En så kallad första kontakt eller “touchpoint” kan vara ett inlägg om brandet på Instagram, en reklam på Facebook, en affisch vid busshållplatsen eller ett nämnande i en podcast – ju mer brandet kommer i kundens väg, desto större växer sig chansen att hen köper din produkt eller tjänst.

Jämförelsevis för några år sedan så behövde kunder mycket mer tid för att göra ett slutgiltigt köpbeslut. Till exempel krävdes det år 2015 en eller två inlägg för att övertyga en potentiell kund att köpa någonting. Nu behöver vi ungefär 8 första kontakter (beroende på kategori och produktpris) före vi kan bestämma oss om vi ska köpa produkten eller tjänsten.

Ett brand och en influencer kan till exempel enas om ett samarbete som ska vara i 6 månader och där innehållsskaparen ska göra två inlägg på feeden och fyra stories inlägg i månaden. Detta resulterar i 36 olika kontakter mellan brandet och konsumenten på ett halvt år. Det låter kanske mycket, men ta i beaktande att en influencer gör många inlägg i veckan och det är egentligen en ganska liten del av deras innehåll. 

Men en fråga återstår: varför är det speciellt fördelaktigt om kontakttillfällena når konsumenten via en och samma influencer?

långvariga influencer samarbeten
långvariga influencer samarbeten
långvariga influencer samarbeten

2. Långvariga samarbeten går att lita på

Om en influencer konstant samarbetar med olika brand så kommer troligtvis inte följarna att komma ihåg några brand alls. För övrigt, om en influencer gör reklam för ett brand vid ett tillfälle och vid nästa tillfälle så samarbetar de med ett tävlande brand så kommer det att ge en känsla av falskhet och influencerns trovärdighet kommer att minska. Detta påverkar även deras framtida rekommendationer, som inte kommer att bli tagna seriöst av följarna.

“Till exempel är detta en av mina personliga mål: om mina följare skulle fråga mig om mitt favoritbrand eller min favoritmat så skulle de kunna veta svaret på båda frågorna” förklarar den estniska innehålsskaparen Anni Rahula. “Om en influencer delar någonting på hennes Instagram endast en gång, kommer detta att glömmas väldigt snabbt. Om det är en del av hens livsstil, då kommer det att finnas med förevigt.

Om en influencer har ett långavarigt samarbete med ett brand så använder hen troligtvis brandets produkter eller tjänster dagligen och delar det på sin kanal oftare. På det här sättet blir rekommendationen från influencern mer ärlig och hens följare kommer även att minnas brandet bättre. Sammanfattningsvis så leder allt detta till att det också finns en större möjlighet att följarna kommer att pröva produkten eller tjänsten.

3. Kreativ frihet för båda parterna

En innehållsskapare som är lojal till sitt brand vet exakt vad brandets värderingar, mål och historia är – därför är det mycket enklare att skapa innehåll för sina följare, innehåll som inte känns som vanlig reklam. Dessutom så kommer de att ha en bättre förståelse för brandets förväntningar på vision, stil, budskap, färgskala osv.

Å andra sidan så är det alltid en risk att ingå långvariga samarbeten och man måste testa olika idéer för att få ett så varierande innehåll som möjligt. Om brandet har så kallade “one-off” samarbeten så är det väldigt sällan som man vågar testa på någonting nytt eftersom det kan kännas som om man inte riktigt kan vara säker på slutresultaten. Långvariga samarbeten ger möjligheten att testa nya idéer baserat på brandets tidigare erfarenheter vad som har fungerat bra och vad som har fungerat mindre bra.

Men kom ihåg att du aldrig ska styra influencern för mycket då det gäller innehållet: det är inte rimligt att ge besked om hur exakt bilden borde se ut eller vad exakt som ska finnas med i bildtexten. Inlägget som lagts ut i samarbete verkar endast naturlig och trovärdig om den smälter in med influencerns vardagsinlägg.

långvariga influencer samarbeten

4. Spara tid och pengar

Som tidigare nämnt så är långvariga samarbetspartners medvetna om brandets förväntningar och mål. Det här gör samarbetet mycket enklare och sparar mer tid för företaget eftersom man inte konstant behöver vakta över någon – för att inte tala om behovet att hela tiden vara på språng och leta efter nya innehållsskapare och göra nya avtal på löpande band.

Det här spelar en speciellt stor roll inom produktkampanjer, där även transporten av produkterna måste beaktas. Dessa samarbeten är ofta organiserade på ett sådant sätt att influencern mottar en produkt i utbyte mot ett första inlägg och då kan hen fortsätta att använda produkten för att ta bilder och därmed får lön för de påföljande inläggen. På det här sättet behöver inte företaget satsa tid på att skicka produkter varje vecka till nya influencers.

Vid användning av influencermarknadsförings platformer där inläggen kontrolleras och utbetalningar till influencers är automatiserade blir sparandet av tid och pengar speciellt märkbart! Till exempel på Promoty kan du beställa många stories och inlägg på samma gång och sätta deadlines för när varje inlägg ska vara publicerat.

långvariga influencer samarbeten

5. Influencers föredrar långvariga samarbeten

Influencers föredrar också att ha en tidtabell som man kommit överens om med brandet gällande publicering av inlägg (till exempel: influencern delar 2 inlägg och 6 stories varje månad) eftersom de då kan planera deras jobb bättre. Eftersom en influencerns jobb ofta är projekt-baserat så ger också långvariga samarbeten en känsla av trygghet samtidigt som det faktiskt är tryggande ur en rent ekonomisk synvinkel med en regelbunden inkomst. Det här sporrar influencerns motivation och hen vill göra sitt bästa för att skapa kvalitetsrikt innehåll så att samarbetet kan fortsätta.

För att inte nämna att många influencers föredrar långvariga samarbeten med brands som de redan älskar – detta ger dem även möjligheten att vara mer ärliga med deras följare och faktum att de har chansen att jobba med något som ligger väldigt nära hjärtat uppvisar sig som goda resultat både för influencern och brandet.

Hur kan man hitta långvariga samarbetspartners?

Den bästa strategin  i detta fall är att starta med en större kampanj och mäta resultaten från varje influencer och på basis av dessa resultat välja innehållsskapare som brandet vill fortsätta jobba med.

Däremot är det inte så smart att dra förhastade slutsatser enbart efter ett inlägg – som det tidigare nämndes så leder en första kontakt oftast ännu inte till försäljning. Det kan också vara möjligt att influencern misstar sig: ibland fungerar inte det visuella så som man kanske hade tänkt sig eller så når inlägget inte tillräckligt många följare på grund av Instagrams algoritm etc. Därför är det också värt att överväga att ge influencern som bidrar med medelmåttiga resultat en andra chans.

Efter det här så bör man regelbundet mäta och optimera resultaten och på detta sätt kan man välja bort influencers som inte har bidragit med tillräckligt goda resultat, men fortsätta jobba med dem vars jobb man är nöjd med. Behandla ditt team av influencers som ett sportlag där alla måste ge ifrån sig goda resultat!

Det är definitivt en bra idé att nämna möjligheten till långvarigt samarbete i kampanjbeskrivningen: om du genast gör det klart för influencers att de som kommer med de bästa resultaten har en chans att fortsätta samarbetet så kommer de utan tvekan att vara motiverade till att lägga i en högre växel!

Glöm inte: för att få bättre resultat så är det också extremt viktigt att ge feedback till sina influencers: hur nöjda var brandet med samarbetet, vad var resultaten och vad kunde influencern ha gjort bättre följande gång. “Bara ungefär 5% av alla mina samarbetspartners har informerat mig om hur bra min prestation var efter samarbetet – även om jag har delat en personlig rabattkod med vilken företaget enkelt kan mäta hur försäljningen gått” erkänner Anni Rahula. “Även om feedback är väldigt viktigt att få så att man ska kunna utvecklas så får jag nästan aldrig det, om jag inte själv frågar efter den.”

Sammanfattningsvis kan man konstatera att kortvariga samarbeten nog har sin givna roll, men att långvariga samarbeten är mer pålitliga, ger fler kontakttillfällen med potentiella kunder och är mindre tidskrävande.

Om ni skulle vilja diskutera hur långvariga samarbeten kunde passa in i ert brands marknadsföringsstrategi kontakta oss gärna via e-post eller boka en demo här under! 👇🏼

More on the topic