Att mäta influencer marketing ROI?

Det sista, och viktigaste steget i vilken som helst (men främst gällande influencer) marknadsföring borde vara att analysera resultaten och ROI: det hjälper dig att bestämma vilken influencer ni ska använda och vad er budget för nästa kampanj borde vara.

Hur du ska göra det och med vilken metrik? Beror på ert mål! 👇🏼

1. Höj medvetenheten om brandet ROI

Influencers används ofta i syftet för att engagera en ny publik: vid användning av sociala medier, kan du nå ut till dem som du vanligtvis inte kan nå genom bannerannonsering eller utomhusreklam. Om ert viktigaste mål är synlighet så finns det två relevanta metriker i sociala medier som ni kan använda er av: den totala mängden exponeringar och hur många unika användare som har sett inlägget (med andra ord: inläggets räckvidd)

Metrikerna:

  • Exponering
  • Räckvidd (reach)
  • Mängden nya besök på webbsidan

Det är viktigt att vara medveten om att influencerns följarmängd inte direkt korrelerar med hur många människor inlägget kommer att nå – speciellt nu när många influencers räckvidd har sjunkit märkbart. De goda nyheterna är att ifall en innehållskreatör har ställt in sitt konto som företagskonto eller kreatörskonto (som de flesta stora influencers har), så kan de se exponeringar och räckvidd för varje separat inlägg. Då kan de meddela åt företaget de samarbetar med vad den uppskattade räckvidden är före kampanjen startar och ta en skärmdump av resultaten då kampanjen är slut.

Om du använder dig av en influencermarknadsföringsplatform (t.ex. Promoty), så kommer du att se både den uppskattade räckvidden och den verkliga räckvidden för inlägget, allt på ett ställe. Det här är speciellt användbart då du jobbar med mikroinfluencers som oftast inte har sitt konto inställt som företagskonto.

Mäta ROI

2. Förbättring av brandets image ROI

Metrikerna:

  • Mängden gilla-markeringar
  • Mängden kommentarer och dess kvalité
  • Grad av engagemang
  • Kostnad per engagemang
  • Mängden nya följare
  • Antal inlägg 

Om målet är att få ett band mellan ert brand och era (potentiella) kunder så borde fokus ligga på metriker som är koncentrerade till engagemang. Många gånger räknas kostnaden per engagemang  – vilket ger er en god grund för att jämföra olika kanaler eller influencers. Det är också av betydelse att kontrollera av vilken kvalité gilla-markeringarna och kommentarerna är: det klargör ofta om den höga graden engagemang visar intresse för ert brand eller har uppnåtts med hjälp av olika hacks.

Eftersom personer allt som oftast  följer brands som de verkligen gillar och bryr sig om, är siffran som visar nya följare för företaget också en god indikator. Såklart enbart vid tillfällen då det är en “give-away” och man inte är tvungen att följa brandet bara för att medverka i tävlingen. 😜

 Om målet däremot är att få användare att skapa innehåll för er – vare sig de ska dela det i feeden eller ni ska använda deras innehåll i företagets profil – den viktigaste metriken är antalet inlägg om brandet. För att hålla reda på den här siffran så kan ni följa ert brands hashtag och hålla ett öga på dessa inlägg.

Mäta ROI

3. Boosta försäljningen ROI

Metrikerna:

  • Antalet besök på er webbsida
  • Mängden transaktioner och medeltal av värdet
  • Stigning i försäljningen 
  • “The return of investments” eller avkastning på investering (ROI)

För produkter på webben är mätningen ganska rättfram: speciella länkar eller promo-koder kan enkelt användas för att mäta varje influencers påverkan på en webbsidas visningar, antal transaktioner och enskilda köp. Hur lyckas man följa med allt det här?

a) Använd UTM taggar

Du kan använda det här verktyget (this tool) för att enkelt skapa en taggad URL som hjälper dig att få syn på resultat per varje kanal, kampanj och medium i Google Analytics. Tips: du kan använda namnet på varje influencer som nyckelord – på detta sätt ser du exakt hur många besökare eller försäljningsintäkter som varje influencer har fört med sig.

Den taggade URL:en är ganska lång. I en blogg kan du enkelt gömma den genom att länka till den i texten. På Instagram kan influencern lägga till länken i hens biograf och hänvisa till den i storyn eller i inläggets bildtext (“Link in bio!”). Om innehållskreatören har mer än 10 000 följare kan de också använda svep upp-funktionen i deras stories.

b) Gör speciella URL:s

För att undvika långa och besvärliga URL:s så kan du göra en alldeles unik webbadress åt influencern som omdirigerar till den UTM-taggade URL:en. Det här kommer också att ge dig precis information om hur många besökare, transaktioner och försäljning som varje inlägg framkallar.

Om Google Analytics verkar skrämmande så kan du också mäta mängden klickningar med bit.ly. När man loggar in kan man göra en skyddad länk som t.ex. bit.ly/promoty – den här länken ser mycket bättre ut än någon länk som /l8d4qwy, och enligt bit.ly ger den förstnämnda länken upphov till 34% fler klickningar.

c) Skapa en personlig målsida för influencern

Om det är frågan om ett långvarigt samarbete så kan brandet skapa en personlig målsida där innehållsskaparen kan dela sin upplevelse om produkten. En målsida som är skapad ur en specifik influencers perspektiv kommer att tilltala följare mycket mer än en vanlig företagssida – och det fungerar extra bra med några specialrabatter!

d) Ge din influencer en unik rabattkod

Om platformen som din webbutik befinner sig på tillåter det, så är en av de lättaste knepen att skapa en unik promo-kod för influencern. Ju större rabatt ni kan erbjuda – även vid kortare samarbeten – desto mer influencers får ni att motiveras till att dela den! Den är trots allt av stort värde för följarna.

Mäta ROI

Sammanfattat

Influencermarknadsföring har genomgått en kolossal tillväxt över de några föregående åren och det verkar som om de medföljande verktygen inte riktigt har hunnit med – att mäta resultat är en aning komplicerat, besvärligt och inte tillräckligt noggrant.

Samtididigt är det uppenbart att fältet växer och utvecklas konstant och många spännande verktyg är på kommande: dessutom kan vi tillägga att de nya lösningarna av Google och Facebook och flera influencers marknadsföringsplatformer som uppkommit har bidragit med goda översikter av kampanjstatistik. Shopping for Instagram används allt mer och även olika verktyg för mode-influencers som t.ex. Snapppt och LIKEtoKNOW.it. Vi ser verkligen fram emot vad som händer här näst! 

Om du vill ha all din kampanjstatistik synlig på en och en enda platform, vare sig det gäller inlägg eller kampanjer, flytta din influencermarknadsföring till Promoty! Att skapa en kampanj är gratis och du betalar enbart för de inlägg som du gillar.

More on the topic