ROI, hur mäter man det inom Influencer marketing?

Det sista och viktigaste steget i din kampanj, är att analysera resultatet och ROI. Det hjälper dig bl.a. att bestämma vilken influencer ni ska fortsätta arbeta med framöver och vad er budget för nästa kampanj borde vara. Hur gör man och med vilken mätmetod? Det beror på ditt mål. 

1. Höj varumärkeskännedomen med influencer marketingROI

Influencers används ofta i syftet för att engagera en ny publik: vid användning av sociala medier, kan du nå ut till dem som du vanligtvis inte kan nå genom bannerannonsering eller utomhusreklam. Om ert viktigaste mål är synlighet så finns det två relevanta mätmetoder i sociala medier som ni kan använda er av: den totala mängden exponeringar och hur många unika användare som har sett inlägget (med andra ord: inläggets räckvidd)

Mätmetoderna:

  • Exponering
  • Räckvidd (reach)
  • Mängden nya besök på webbsidan

Det är viktigt att vara medveten om att influencerns följarmängd inte direkt korrelerar med hur många människor inlägget kommer att nå – speciellt nu när många influencers räckvidd har sjunkit märkbart. De goda nyheterna är att ifall en innehållskreatör har ställt in sitt konto som företagskonto eller kreatörskonto (som de flesta stora influencers har), så kan de se exponeringar och räckvidd för varje separat inlägg. Då kan de meddela åt företaget de samarbetar med vad den uppskattade räckvidden är före kampanjen startar och ta en skärmdump av resultaten då kampanjen är slut.

Om du använder dig av en influencermarknadsföringsplattform (t.ex. Promoty), så kommer du att se både den uppskattade räckvidden och den verkliga räckvidden för inlägget, allt på ett ställe. Det här är användbart då du jobbar med mikroinfluencers som oftast inte har sitt konto inställt som företagskonto.

Mäta ROI

2. Förbättring av varumärkets image ROI

Mätmetoderna:

  • Mängden gilla-markeringar
  • Mängden kommentarer och dess kvalité
  • Grad av engagemang
  • Kostnad per engagemang
  • Mängden nya följare
  • Antal inlägg 

Om målet är att få ett band mellan ert varumärke och era (potentiella) kunder så borde fokus ligga på mätmetoder som är inriktade till engagemang. Många gånger räknas kostnaden per engagemang  – vilket ger er en god grund för att jämföra olika kanaler eller influencers. Det är också viktigt att kontrollera av vilken kvalité gilla-markeringarna och kommentarerna är: det klargör ofta om den höga graden engagemang visar intresse för ert varumärke eller har uppnåtts med hjälp av olika hacks.

Eftersom personer allt som oftast  följer varumärken som de verkligen gillar och bryr sig om, är siffran som visar nya följare för företaget också en god indikator. Såklart enbart vid tillfällen då det är en “give-away” och man inte är tvungen att följa brandet bara för att medverka i tävlingen. 😜

Om målet däremot är att få användare att skapa innehåll för er – vare sig de ska dela det i feeden eller ni ska använda deras innehåll i företagets profil – så är den viktigaste mätmetoden antalet inlägg om varumärket. För att hålla koll på den här siffran så kan ni följa ert varumärkes hashtags och hålla ett öga på dessa inlägg.

Mäta ROI

3. Boosta försäljningen ROI

Mätmetoderna:

  • Antalet besök på er webbsida
  • Mängden transaktioner och medeltal av värdet
  • Stigning i försäljningen 
  • “The return of investments” eller avkastning på investering (ROI)

För produkter på webben är mätningen ganska rättfram: speciella länkar eller promo-koder kan enkelt användas för att mäta varje influencers påverkan på en webbsidas visningar, antal transaktioner och enskilda köp. Hur följer man detta? 

a) Använd UTM taggar

UTM-taggar är i princip nyckelord som läggs till i URL innan du delar den – tack vare detta kan du genom google analytics se exakt vilket samarbete som gett mest trafik. Det som är smidigt är att du inte behöver koda någonting, du använder bara UTM tag builder för att skapa dessa länkar som hjälper dig att se resultat ifrån varje kanal, kampanj och samarbete i Google analytics.

Website url – Adressen dit du vill att influencern ska leda klicken
Campaign source – samarbetets kanal ex. Instagram
Campaign medium – Placeroingen på samarbetet ex. samarbete, samarbete_story, influencer.
Campaign. Name – namnet på kampanjen
Campaign content – Här kan du använda inlfuencerns namn för att urskilja kampanjerna.

 

När du skapat en URL kommer den att se ut såhär ungefär:

https://promoty.ioutm_source=Instagram&utm_medium=collab&utm_campaign=Product_launch&utm_content=marelleellen

Det kan se rörigt ut men när influencern lägger till denna i sin story så visas endast domänen (för oss är exemplet promoty.io) Resultatet hittar du som sagt på Google Analytics under Analytics – divided by source (Acqusition > all traffic > Source/medium) eller kampanjer (Acqusition > campaigns)

 

b) Gör speciella URL:s

För att undvika långa och besvärliga URL:s så kan du göra en alldeles unik webbadress åt influencern som omdirigerar till den UTM-taggade URL:en. Det här kommer också att ge dig specifik information om hur många besökare, transaktioner och försäljning som varje inlägg genererar.

Om Google Analytics verkar skrämmande så kan du också mäta mängden klickningar med bit.ly. När man loggar in kan man göra en skyddad länk som t.ex. bit.ly/promoty – den här länken ser mycket bättre ut än någon länk som /l8d4qwy, och enligt bit.ly ger den förstnämnda länken upphov till 34% fler klickningar.

d) Ge din influencer en unik rabattkod

Om plattformen som din webbutik befinner sig på tillåter det, så är en av de lättaste knepen att skapa en unik kampanjkod för influencern. Ju större rabatt ni kan erbjuda – även vid kortare samarbeten – desto mer influencers får ni att motiveras till att dela den! Den är trots allt av stort värde för deras följare.

Mäta ROI

Sammanfattning

Influencermarketing har genomgått en kolossal tillväxt över de föregående åren och det verkar som om de medföljande verktygen inte riktigt har hunnit med – att mäta resultat är en aning komplicerat, besvärligt och inte tillräckligt noggrant.

Samtididigt är det uppenbart att utbudet växer och utvecklas konstant och många spännande verktyg är på väg: dessutom kan vi tillägga att de nya lösningarna av Google och Facebook och flera influencers marknadsföringsplattformer som uppkommit har bidragit med goda översikter av kampanjstatistik. Shopping for Instagram används allt mer och även olika verktyg för mode-influencers som t.ex. Snapppt och LIKEtoKNOW.it. Vi ser verkligen fram emot vad som kommer här näst! 

Om du vill ha all din kampanjstatistik synlig på en och samma plattform, vare sig det gäller inlägg eller kampanjer, flytta din influencer marketing till Promoty! 

More on the topic