Micro-influencer marknadsföring: case study IsaDora

Micro-influencers är både en stor möjlighet och samtidigt en utmaning för många företag: resultat som hög räckvidd och låga kostnader per engagemang lockar men det finns ingen tydlig väg att nå dessa mål. Den mest lämpliga formen av influencer marknadsföring uppnås vanligtvis genom att experimentera, upprepa och analysera resultat

Medan varje varumärke är unikt kan man lära av andras framgång. Den här gången leder IsaDora vägen efter att aktivt ha sökt den mest lämpliga formen av influencer marknadsföring för varumärket genom Promoty.

IsaDora, ett kosmetikamärke som tillhör Berner-gruppen, har implementerat flera micro-influencer-samarbeten genom Promoty i syfte att sträva efter synlighet och varumärkesmedvetenhet på ett kostnadseffektivt sätt. Kvaliteten på synligheten är dock oerhört viktig, därför har IsaDora tänkt sig att finslipa sin egna micro-influencerstrategi för varumärket. I maj 2020 genomfördes två parallella kampanjer för varumärket, vars syfte var att analysera resultaten som olika influencers tillförde samt att ta reda på och jämföra vilken typ av ersättning är mest effektiv för att nå önskad resultat av kampanjen.

Product-kampanj

 Publicerade inlägg: 4

Räckvidd: 22 965

Gillningar: 1080

Komentarer: 61

Engagement per publicering: 4,7%

CPE*: 0,04€

* Cost per engagement

Product + Money-kampanj

Publicerade inlägg: 4

Räckvidd: 84 189

Gillningar: 1604

Komentarer: 63

Engagement per publicering: 1,9%

CPE: 0,20€

Med influencer samarbeten är det viktigt för oss att hitta lämpliga influencer för vårt varumärke, som når önskad publik och verkligen är intresserade av varumärket själva. Genom marknadsföring har vi hittat lämpliga influenser för varumärket och nått målgruppen kostnadseffektivt.

Syftet med kampanjerna var att lyfta fram våra solskyddande ansiktsmakeupprodukter, få synlighet och medvetenhet om varumärket och genom dessa utöka användarbasen. Vi uppnådde målen med samarbetet.

Vi var nöjda med innehållet som skapats av influencerna och fick samtidigt bra och autentiskt innehåll för varumärkets användning. Förutom visuelt innehåll fick vi bra synlighet på instagram stories. Innehållet nådde en intresserad publik och kontakten med våra produkter var naturlig.

 

Miina Tyvijärvi
Varumärkeskordinator inom kosmetik
Berner

Resultat

En betydelsefull skillnad mellan kampanjerna och mellan de utvalda influencerna syntes; I produktkampanjen hade influencerna i genomsnitt ett mindre antal följare, men följarnas engagemang var högre (genomsnittligt antal följare av influencers ~ 1839 och engagemang ~ 21%). Enligt Product + Money-kampanjen valdes större influencer istället med ett mindre antal följare i genomsnitt (influencers i genomsnitt ~ 5270 och engagemang ~ 14% i genomsnitt). Räckvidden och engagemanget för båda kampanjerna korrelerade med påverkarens räckvidd och anhängarnas engagemang: kampanjen som bestod av influencers med större mäng följare nådde en större räckvidd  men mindre konsumenter än en kampanj med mindre följare.

Det är dock viktigt att beakta CPE för båda kampanjerna. I produktbetaldakampanjen bestod kampanjutgifterna av produkter som skickades till influencerna samt Promoty provisionen (10€/ publikation). I den kontantersatta kampanjen fick influencerna produkterna samt en ekonomisk ersättning. Kontantavgiften varierade mellan 57 € -120 € / publikation (inkl. Kampanjprovision 20%). Med tanke på kostnaderna engagerade den produktbetalade kampanjen med mindre antal följar konsumenterna billigare: CPE var € 0,04 i den produktbetalade kampanjen och € 0,20 i den kontantersatta kampanjen

Sammanfattning

När varumärkens syfte är att få synlighet på sociala medier och nå så många konsumenter som möjligt, kan man säga att det är mer kostnadseffektivt att gynna influencer som ansluter till kampanjen med enbart produktbelöning. En annan fördel med produktkompensation e är att kampanjen vanligtvis söker influenser som redan är användare av produkten och till och med fans, vilket gör publikationen autentisk och rekommendationen till följare äkta. För att säkerställa god synlighet måste dock flera små aktörer väljas för samarbete.

Fördelen med kontantersatta influencers är att de också lockar lockar större influencers från sina efterträdares samt synlighet kan redan uppnås i samarbete med några influencers​. CPE i kontantersatta kampanjer tenderar att vara högre än i produktörade kampanjer, men i det här läget är det viktigt att överväga vikten av konsumentengagemang: är konsumentens engagemang för innehållet i publikationen korrelerat med relaterade, eller kan varumärkets budskap drivas igenom även utan konsumentens åtagande?N

När det gäller kostnadseffektivitet är det lämpligt att gynna produktkompensation i micro influencer samarbeten i syfte att öka synligheten och medvetenheten. Å andra sidan är utmaningen att hitta ett tillräckligt antal micro influenser som lämpar sig för varumärkets image för att uppnå önskad synlighet. Influencer marknadsförings-verktyg som Promoty erbjuder gör det enkelt att hitta lämpliga influencers, och antalet influencers behöver inte konkurrera med kvalitet.

Istället bör influencerns kompensation övervägas när varumärket är starkt involverat i kampanjens mål. Det kan vara mer tidseffektivt att hitta några stora influencers som passar varumärkets värderingar och som samtidigt säkerställer god synlighet än att noggrant välja flera små influencers för att delta i kampanjen.Promoty gör det dock lätt att hitta rätt influencer, och antalet influencer behöver inte konkurrera med kvalitet.

Genom Promotys plattform kan varumärken starta kampanjer helt gratis och leta efter lämpliga influencers. Promoty har en portfölj med över 50 000 micro-influencer från 8 olika lände. Hanteringen va kampanjer är snabb och enkel, och bäst av allt är att du kan experimentera utan risk, eftersom du bara köper det innehållet du verkligen gillar!

More on the topic