Micro-influencers är både en stor möjlighet och samtidigt en utmaning för många företag: resultat som hög räckvidd och låga kostnader per engagemang lockar men det finns ingen tydlig väg att nå dessa mål. Den mest lämpliga formen av influencer marketing uppnås vanligtvis genom att experimentera, upprepa och analysera resultat
Medan varje varumärke är unikt kan man lära av andras framgång. Den här gången leder IsaDora vägen efter att aktivt ha sökt den mest lämpliga formen av influencer marketing för varumärket genom Promoty.
IsaDora, ett kosmetikamärke som tillhör Berner-gruppen, har implementerat flera micro-influencer-samarbeten genom Promoty i syfte att sträva efter synlighet och varumärkesmedvetenhet på ett kostnadseffektivt sätt. Kvaliteten på synligheten är dock oerhört viktig, därför har IsaDora tänkt sig att finslipa sin egna micro-influencerstrategi för varumärket. I maj 2020 genomfördes två parallella kampanjer för varumärket, vars syfte var att analysera resultaten som olika influencers tillförde samt att ta reda på och jämföra vilken typ av ersättning är mest effektiv för att nå önskad resultat av kampanjen.

Produkt-kampanj
Publicerade inlägg: 4
Räckvidd: 22 965
Gillningar: 1080
Komentarer: 61
Engagement per publicering: 4,7%
CPE*: 0,04€
* Cost per engagement
Produkt + arvode-kampanj
Publicerade inlägg: 4
Räckvidd: 84 189
Gillningar: 1604
Komentarer: 63
Engagement per publicering: 1,9%
CPE: 0,20€

Resultat
En betydelsefull skillnad mellan kampanjerna och mellan de utvalda influencerna syntes; I produktkampanjen hade influencerna i genomsnitt ett mindre antal följare, men följarnas engagemang var högre (genomsnittligt antal följare av influencers ~ 1839 och engagemang ~ 21%). Enligt Produkt + Arvode-kampanjen valdes större influencer istället med ett mindre antal följare i genomsnitt (influencers i genomsnitt ~ 5270 och engagemang ~ 14% i genomsnitt). Räckvidden och engagemanget för båda kampanjerna korrelerade med influencerns räckvidd och anhängarnas engagemang: kampanjen som bestod av influencers med större mängd följare nådde en större räckvidd men mindre konsumenter än en kampanj med mindre följare.
Det är dock viktigt att beakta CPE för båda kampanjerna. I produktbetaldakampanjen bestod kampanjutgifterna av produkter som skickades till influencerna samt Promoty provisionen (10€/ publikation). I den arvodeskampanjen fick influencerna produkterna samt en ekonomisk ersättning. Kontantavgiften varierade mellan 57 € -120 € / publikation (inkl. Kampanjprovision 20%). Med tanke på kostnaderna engagerade den produktbetalade kampanjen med mindre antal följar konsumenterna billigare: CPE var € 0,04 i den produktbetalade kampanjen och € 0,20 i den kontantersatta kampanjen

Sammanfattning
När varumärkens syfte är att få synlighet på sociala medier och nå så många konsumenter som möjligt, kan man säga att det är mer kostnadseffektivt att gynna influencer som ansluter till kampanjen med enbart produktbelöning. En annan fördel med produktkompensation är att kampanjen vanligtvis söker influencer som redan är användare av produkten och till och med är ett fan, vilket gör publikationen autentisk och rekommendationen till följare äkta. För att säkerställa god synlighet måste dock flera små aktörer väljas för samarbete.
Fördelen med arvodesersättning är att de också lockar lockar större influencers från sina efterträdares samt synlighet kan redan uppnås i samarbete med några influencers. CPE i arvodeskampanjer tenderar att vara högre än i produktörade kampanjer, men i det här läget är det viktigt att överväga vikten av konsumentengagemang: är konsumentens engagemang för innehållet i publikationen korrelerat med relaterade, eller kan varumärkets budskap drivas igenom även utan konsumentens åtagande?
När det gäller kostnadseffektivitet är det lämpligt att gynna produktkompensation i micro influencer samarbeten i syfte att öka synligheten och medvetenheten. Å andra sidan är utmaningen att hitta ett tillräckligt antal microinfluencers som lämpar sig för varumärkets image för att uppnå önskad synlighet. Influencer marketing-verktyg som Promoty erbjuder gör det enkelt att hitta lämpliga influencers, och antalet influencers behöver inte konkurrera med kvalitet.
Istället bör influencerns kompensation övervägas när varumärket är starkt involverat i kampanjens mål. Det kan vara mer tidseffektivt att hitta några stora influencers som passar varumärkets värderingar och som samtidigt säkerställer god synlighet än att noggrant välja flera små influencers för att delta i kampanjen.
Genom Promotys plattform kan varumärken starta kampanjer och leta efter lämpliga influencers. Promoty har en portfölj med över 13 000 micro-influencer från 8 olika länder. Hanteringen av kampanjer är snabbt och enkelt, och bäst av allt är att du kan experimentera utan risk, eftersom du bara köper det innehållet du verkligen gillar!