Micro influencer marketing: Case study – Swedbank

Samarbetar ni med micro-influencers för att öka er varumärkeskännedom? Det är precis vad Swedbank Estland gjorde när man firade 15 år av ”Estonian Health Tracks” under hösten 2020. En kampanj som denna, är en god påminnelse att micro-influencers kan kommunicera med flerdimensionella varumärken med hjälp av tydlig vägledning och tillräcklig frihet från företaget.

Förkortad kampanjbrief

”Estonian Health Tracks 15 år – födelsedagsutmaning

I år firar Estonian Health Tracks’ sin 15-årsdag. Swedbank var en av grundarna av Estonian Health Tracks och det är viktigt för oss att uppmuntra människor till att vara aktiva och att gå/springa.

Vi ordnade en kampanj på Swedbanks Instagram, där målet är att uppmuntra influencers att besöka Health Tracks och dela det på deras IG-story. Vi bad om hjälp från influencers för att sprida denna utmaning samt uppmuntra till en regelbunden motion och en hälsosam livsstil! 

För att delta i tävlingen behövde man:

  • Gå/springa/cykla på minst tre olika ”health tracks”, med minst 5km på vardera
  • Publicera en IG-story gjord på dessa ”health tracks” och tagga @swedbankeest

Apple Watch Series 5 och Garmin Venu smartklockor kommer att dras bland alla deltagare.”

Case study

DOs:

  • Gör ett IG-post och/eller IG-stories på Health Tracks
  • Berätta om kampanjen och dess villkor
  • Berätta varför regelbunden träning är viktig för dig och lyft gärna fram din favorit Health Trail !

DON’Ts:

  • Undvik överfulla Health Tracks
  • Undvik att ha en bild med mycket sällskap detta pga. COVID-19.
Case study

Kriterier för influencers:

18-40 år
> 1k följare
Följarnas minimum engagement 5%
Plats: Estland

Kampanjen blev populär bland influencerna, eftersom 38% av alla influencers som läste kampanjbeskrivningen även genomförde en ansökan. Av de totalt 54 influencers som ansökte till kampanjen, valdes 34 av dem med. Allt föreslaget innehåll köptes sedan upp utav varumärket, vilket resulterade i 34 IG-feed posts och stories. Kampanjens totala räckvidd kunde sedan beräknas till en halv miljon människor. Dessutom fick varumärket användarrättigheterna till det köpta innehållet.

Resultater:

Inlägg: 32
Räckvidd: 497 186
Likes: 17 442
Kommentarer: 357
Engagement: 3,5%
Budget: 25 000 kr
Dyraste inlägg: 1300 kr
Billigaste inlägg: 220 kr
Varaktighet: 7.2020-9.2020, 34 dagar

Vill du uppnå ett liknande resultat för ditt varumärke? Tveka då inte att kontakta oss för mer information och en kostnadsfri konsultation vid eventuella funderingar!

Mer inom ämnet