Micro-influencer marknadsföring: Case study Swedbank

Samarbetar ni med micro-influencers för branding och för att öka varumärkesmedvetenheten? Det är precis vad Swedbank Estland gjorde när man firade 15 år av Estonian Health Tracks under hösten 2020. En kampanj som denna är en bra påminnelse om att micro-influencers kan kommunicera till och med flerdimensionella varumärkesmeddelanden med hjälp av tydlig vägledning och tillräcklig frihet från varumärket.

Förkortad kampanjbrief

”Estonian Health Tracks 15 – födelsedagsutmaning

I år firar Estonian Health Tracks sin 15-årsdag. Swedbank var en av grundarna av Estonian Health Tracks och det är viktigt för oss att uppmuntra människor att vara aktiv och gå/springa på dessa spår.

Vi ordnar en kampanj på Swedbanks Instagram, där målet är att uppmuntra människor att besöka Health Tracks och dela det på IG-story. Vi ber om hjälp från influencers för att sprida denna utmaning/tävling samt att uppmuntra regelbunden motion och en hälsosam livsstil! 🙂

För att delta i tävlingen måste människor:

  • Gå/springa/cykla på minst tre olika Health Tracks, minst 5km på vardera
  • Publicera en IG-story gjord på Health Tracks och tagga @swedbankeest

Apple Watch Series 5 och Garmin Venu smartklockor kommer att dras bland alla deltagare.”

Case study

DOs:

  • Gör ett IG-post och/eller IG-stories på Health Tracks
  • Berätta om kampanjen och dess villkor
  • Berätta varför regelbunden träning är viktig för dig och lyft gärna fram din favorit Health Trail

DON’Ts:

  • Undvika överfulla Health Tracks och undvik att komma in i bilden med för mycket sällskap pga. COVID-19.
Case study

Kriterier för influencers:

18-40 år
> 1k följare
Följarnas minimum engagement 5%
Plats: Estland

Kampanjen sågs som superintressant bland influencerna, eftersom 38% av alla influencers som läste kampanjbeskrivningen ansökte med. Totalt skrev 54 influencers ansökan till kampanjen och 34 av dem valdes med. Allt föreslaget innehåll köptes av varumärket, vilket resulterade i 34 IG-feed posts och stories. Kampanjens totala räckvidd var en halv miljon människor och till slut deltog X-personer i utmaningen på sociala medier. Dessutom fick varumärket användarrättigheterna åt de köpta innehållen.

Resultater:

Inlägg: 32
Räckvidd: 497 186
Likes: 17 442
Kommentarer: 357
Engagement: 3,5%
Budget: 25 000 kr
Dyraste inlägg: 1300 kr
Billigaste inlägg: 220 kr
Varaktighet: 7.2020-9.2020, 34 dagar

Vill du nå liknande resultat för ert varumärke? Tveka inte att kontakta oss för mer information och konsultation om du har några frågor. Annars är du välkommen att klicka på länken nedan och starta din kampanj gratis!

More on the topic