Att växa ditt följarantal på Instagram organiskt är en långsam process som kräver tid, kunskap och tålamod. Därför tar många varumärken hjälp genom samarbeten med influencers – influencer marketing, för att snabba på processen. Om du också går i tankarna på att göra det, spana in listan nedan för våra bästa tips.
Vänta nu, ska jag använda influencer marketing för att växa min Instagram?
Dina följare representerar ditt varumärkes community. De är personerna som vill ha de senaste nyheterna, produktuppdateringarna och ta del av dina äventyrliga BTS. De är också personerna som pratar om ditt varumärke och hjälper dig att sprida det bland massorna.
Förutsatt att du vill växa ditt community genom nya personer, få dem att följa dig genom att erbjuda bra innehåll.
Influencer marketing är ett fantastiskt verktyg för att öka medvetenhet och intresse kring ditt varumärke*, då personer som är intresserade av ett varumärke oftast börjar med att följa dem på Instagram.
*I exemplet ovan använde vi varumärke, men det gäller inte enbart det – utan influencer marketing är minst lika effektivt för att växa det personliga varumärket också!

@henricorattasepp x River Island
1. Arbeta med influencers som redan känner till ditt varumärke
På Promoty tror vi starkt på att hitta influencers som genuint uppskattar produkterna eller servicen varumärket erbjuder, istället för att köpa slumpmässiga shoutouts från dem. När rekommendationerna är genuina känns samarbetet äkta och det genererar mycket bättre resultat.
Hur hittar du rätt influencers till ditt varumärke?
Först och främst, kika igenom dina kunder och följare – finns det någon där som du kan samarbeta med? Dessa personer ser redan värdet av ditt content och kan förmedla det vidare till sina egna följare.
Det andra alternativet är att använda sig av en influencer marketing-plattform, såsom Promoty, där du kan sätta upp din kampanj och låta influencers ansöka om att medverka. Fördelen med detta är att du hittar influencers som verkligen vill marknadsföra dina produkter.
En annan fördel med att använda en plattform är att du direkt kan se influencerns demografi på följarna, t.ex. om ditt content är riktar sig till kvinnor, kan du välja influencers vars målgrupp främst består kvinnor.
2. Ha en tydlig “call to action”
Innan du lanserar en influencer marketing-kampanj, är det viktigt att du vet syftet med kampanjen och på ett tydligt sätt kommunicerar detta till influencern. Om ditt mål är att få mer följare till din instagram, är din call to action i samarbetets inlägg att hänvisa till din profil på instagram.
För att göra det enklare för följarna, be influencern att tagga ditt varumärke i hens story eller flödesinlägg, samt nämna varumärket i bildtexten. Det underlättar för följarna att hitta till din profil.
Undvik att ha flera call to actions, t.ex. om influencern hänvisar till varumärkets hemsida, uppmanar att följa varumärket på Instagram och att kolla hens stories – allt på samma gång; med största sannolikhet kommer följarna bara att bli förvirrade av alla alternativ och istället inte göra något av dem.
3. Ge influencern en tydlig kampanjbeskrivning
Förutom att tydligt belysa målet med kampanjen, är det också bra att ge influencern lite bakgrundsinformation, d.v.s. några ord som hen kan använda för att introducera ditt varumärke/konto.
Exempel: “Följ @promoty.se på instagram för tips på content creation, de senaste instagramuppdateringarna och nya samarbetserbjudande på deras app!”
Undvik dock att ge för mycket information och att låta för reklamig, eller att be influencern kopiera en text rakt av. Influencern känner sin publik bäst och genom att kommunicera budskapet på hens egna sätt kommer uppfattas som det mest trovärdiga.
Idealt är om influencern också inkluderar sin personliga erfarenhet eller relation till varumärke, såsom “Jag har följt @promoty.se i några månader nu och jag tycker att deras content är väldigt användbart i mitt egna arbete”.
4. Anordna en giveaway tillsammans
Detta är det mest effektiva sättet att få mer följare under en kort tid: att ge en giveaway på influencerns profil, där kravet för ett deltagande i tävlingen är att följa varumärkets Instagram. Självklart kommer inte alla nya följare välja att fortsätta följa varumärket efter att giveaway:en är över, men i genomsnitt så anses detta sätt ändå vara ett bra sätt att kunna nå ut till nya människor, att bygga medvetenhet kring varumärket och få nya följare.
Micro-influencers case study: Halva
När finska godisvarumärket Halva lanserade sin nya produktlinje, tog de hjälp av 99 lokala micro-influencers; målet var att maximera Halvas synlighet och att få mer följare till deras Instagram.
Varje kreatör fick ett urval av produkter att lotta ut i en giveaway. För att delta, behövde man följa både influencern och Halva – på så sätt fick båda nya följare!
Kampanjen fick en räckvidd på +380 000 personer och Halva fick 6 852 nya följare på instagram. Detta är väldigt imponerande resultat, då Finland är en relativt liten marknad. Kampanjbudgeten var 1 014€ och Halva betalade mindre än 0,15€ för varje ny följare.
Halva Kingis produktlansering
Mål: Ökad synlighet kring Halvas produktlansering genom giveaways tillsammans med mikroinfluencers
Ersättning: Produkt
Inlägg: 99
Räckvidd: 389 845
Gilla-markeringar: 28 826
CPE: 0,02€
Nya följare: 6 852
Om du har en dyrare produkt eller om du inte vill göra flera giveaways, så kan du även göra en giveaway på ditt varumärkes konto och be influencern att dela det – på Promoty har vi också haft denna typ av kampanjer tidigare. I detta fall skulle call to action från influencerns inlägg kunna vara, “Spana in denna giveaway från @varumärket”.
5. Glöm inte Instagram story-samarbeten
Influencers gör ofta obetalda shoutouts i sina stories om deras favoritvarumärken eller andra influencers de tycker är inspirerande. Detta betyder att betalda shoutouts i stories också känns mer autentiska Dessutom är story-baserade samarbeten mer interaktiva jämfört med vanliga inlägg, samt att det är möjligt att lägga till länkar. Värt att också nämna är att de flesta influencers tar mindre betalt för en story jämfört med ett inlägg i flödet, eftersom det vanligtvis kräver mindre arbete.
På Promoty sätter varumärken ibland upp två kampanjer samtidigt för att maximera sina resultat och marknadsföringsbudget; t.ex. en kampanj för micro-influencers att göra ett inlägg i flödet, samt en story-kampanj för större influencers. På så vis får de räckvidden genom de större profilerna, samt inlägg som lever kvar i flödet bland micro-influencers.
6. Använd samarbetsfunktionen i dina reels och inlägg
Hösten 2021 lanserade instagram sin samarbetsfunktion, vilket tillåter användare att medverka på varandras flödesinlägg och Reels. Om den andra parten accepterar samarbetsinbjudan, kommer inlägget att visas på bådas profiler, samt bådas användarnamn visas i toppen på inlägget. En bra funktion att använda sig av när du vill växa din Instagram.
Inlägg och Reels som skapats med samarbetsfunktionen har också en delad räknare för likes och visningar, samt delat kommentarsfält – vilket ger högre engagemang och räckvidd för inlägget.

Promotys grundare, @leosharkpark och @alekskoha, testar samarbetsfunktionen.
7. Säkerställ att din profil ser tilltalande ut
Tillbaka till grunderna, ser din profil lockande nog ut för nya besökare? Säkerställ att du har en bra profilbild – som varumärke vill du nog använda din logotyp, samt en tydlig beskrivning på vad ni gör eller varför någon ska följa dig.
Efter att ha läst beskrivningen, är höjdpunkter(highlights) vanligtvis nästa sektion som nya besökare spanar in. Här kan du t.ex. presentera mer detaljer om ditt företag, berätta om ditt team eller varför inte dela en FAQ.
Slutligen, nya besökare kommer förmodligen spana in dina senaste inlägg för att se vilken typ av innehåll du delar och om det är av värde för dem. Se därför till att posta värdefull och givande innehåll direkt från start.
8. Var aktiv och social
Som varumärke bör du vara aktiv på sociala medier; att kontinuerligt se till att skapa goda relationer med influencers och nya och samt befintliga kunder.
Om någon taggar eller nämner dig i ett inlägg, visa att du uppskattar det genom att besvara med en kommentar – ett kort “tack” eller en emoji är tillräckligt.
Att kommentera är ett väldigt bra sätt fånga uppmärksamheten på nya följare, speciellt om någon precis nämnt ditt varumärke, så kommer troligtvis deras följare också att kika på din profil när de ser att du kommenterat inlägget.
Om någon taggar dig i sin story kan du välja att reposta det. Detta visar inte bara din uppskattning, utan det bygger även förtroende bland dina egna följare.
9. Ta vara på influencerns visuella kunskaper
Som vi redan nämnt, det bästa sättet att växa följarskaran är att dela, visuellt tilltalande, inspirerande, insiktsfull och underhållande material på en kontinuerlig basis.
Att skapa visuellt tilltalande material är en av influencerns superkrafter. Eftersom de gör det dagligen, vet de precis vilken typ av innehåll som ger resultat på instagram. Dessutom är det kostnadseffektivt, jämfört med att anordna en photo shoot på egen hand.
Därmed väljer allt fler varumärken att arbeta med influencers när de vill ha innehåll till sina sociala medier. På Promoty har vi därför en kampanjtyp som heter Content-Only, vilket innebär att influencern skapar innehållet till varumärket utan att publicera det i det egna flödet.
Nedan exempel är före och efter bilder på danska smyckesföretaget, Zilver Danmark Instagramflöde – som hade en kampanj på Promoty för att få innehåll till deras sociala medier. Det resulterade i en ökning av följare, engagement rate samt en tydlig bibehållen varumärkesidentitet.


Innehåll skapat av influencers känns många gånger autentiskt och enkelt att relatera till – för det är i grund och botten User-Genererat Content(UGC) fast med en trendig tvist! Det är därför denna typ av innehåll ofta får bättre engagemang på Instagram och därmed når ut till fler personer.
Vår estniska Country Manager, Mirjam-Johanna Loddes, genomförde en mindre undersökning – där hon analyserade 6 lokala influencers samarbeten, över en tidsperiod på 3 månader.
Totalt beräknades 43 samarbeten under denna period. Förvånande nog, återanvände bara 50% av dessa varumärken innehållet som skapades av influencern, även i deras egna Instagramflöde. För dessa varumärken var engagement rate på inläggen med influencern, två gånger så hög jämfört med deras övriga inlägg.
“Att döma av dessa siffror, borde företagen dela innehållet som skapats av influencern i sitt egna flöde också”, säger Mirjam.
Influencer marketing är därför ett fantastiskt verktyg att använda om man vill växa sin Instagram. Förutom att nå influencerns egna publik, öka varumärkeskännedomen och få nya följare, kan du även få superbra innehåll att använda och få din profil att växa ännu snabbare!
Vill du veta mer om influencer marketing-kampanjer och hur ditt varumärke kan använda sig av det? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort!