Sedan lanseringen av Instagram Reels har det dykt upp ännu mer videoinnehåll på Instagram. Varumärken intresserar sig också för att använda sig av Instagram Reels-formatet vid influencer-samarbeten.
Anledningen är enkel, Reels är ett kort och catchy videoformat som låter ger dig ge information och fånga tittarens intresse snabbt – vilket gör det till ett mycket effektivt verktyg att bygga varumärkesmedvetenhet. Instagram Reels har också en högre räckvidd, i genomsnitt når Instagram Reels 22% fler personer jämfört med vanliga inläggs- och story-samarbeten.
Case study: House of Brandon Reels-kampanj
Ett av Finlands mest populära modemärken, House of Brandon, har kampanjer på den finska marknaden via Promotys plattform nästan varje månad. De hade nyligen en influencer marketing-kampanj med fokus på Instagram Reels-innehåll – vilket gjorde att kampanjen fick betydligt högre räckvidd än vanligt.

House of Brandon influencer-kampanj
Ersättning: Arvode och produkt
Influencers: 9
Räckvidd: 54 229
Gilla-markeringar: 3 561
Antal spara: 35
CPE: 0,44 €
Totalt medverkade nio innehållsskapare i House of Brandons kampanj, med uppdraget om att skapa en Reel – över 54 000 personer nåddes i kampanjen.
I samarbetet mellan en populär finsk innehållsskapare och House of Bradon, nådde hennes Instagram Reel mer än 4 000 personer, medan en stillbild med ett annat varumärke enbart kom upp i 1 700 personer.


Var dock uppmärksam på att statistiken på Reels kan variera kraftigt, det är därför svårt att förutsäga räckviddens omfattning. Till exempel, på Promoty Estlands Instagram-konto, har vi ett spann på 1 400 – 19 700.

7 tips på hur du ökar räckvidden med Instagram Reels
#1 Fånga tittarens uppmärksamhet direkt i början av videon
Hur länge man kollar på en video är en av flera faktorer som Instagrams algoritm tar hänsyn till; ju längre en video ses i genomsnitt, desto fler personer kommer den att visas till. Därför är det viktigt att fånga tittarnas uppmärksamhet redan i början av klippet så att fler kan se klippet!
Starta dina Reels med en fråga, en engagerande övergång eller skapa en spänning som håller kvar tittarna till slutet av videon. Övergångar är ett enkelt sätt att hålla tittarna intresserader under hela videon.
#2 Följ Instagram Reels-trender
För att nå ut till så många som möjligt på sociala medier, bör du hänga med i trenderna. Om du håller koll på TikToks trender, kan du även förutspå de kommande Instagram Reels-trenderna till viss del – men kom ihåg, varje plattform fungerar olika och det gäller även innehållet.
Dessutom, Instagram Reels och TikTok är platser där man får kopiera (det är så trender dyker upp). Men om du använder en trend eller någon annans idé kan du vinkla det till ditt eget perspektiv – som visar vad ditt varumärke gör! Till exempel, om den stigande trenden är ”5 misstag du gör i livet”, kan du göra ett ”5 misstag du gör i influencer marketing” under Promoty-kontot.
Bra och video-kompatibel musik eller ljudeffekter, är en av de viktigaste komponenterna som kommer göra din Instagram Reel intressant och engagerande.
Instagram har ett relativt brett utbud av låtar och ljudeffekter att välja bland som bakgrund till din video. Om du väljer en populär låt kommer Instagram att distribuera din video till en större publik. Enklaste sättet att hitta populära ljud och låtar är på Instagram Reels–sidan. Om du stöter på samma låt om och om igen medan du tittar på Reels, då kan du vara säker på att det är en trendig låt för stunden.
Om ditt låtutbud däremot är väldigt litet, har du förmodligen ett business-konto. Om möjligt, prova byt till ett kreatörskonto för att komma åt alla låtar.
OBS: Endast royaltyfri musik är tillåten för betalda samarbeten, så det är inte alltid möjligt att använda populära ljud eller musik.
#3 Redigera dina Instagram Reels-videor på Instagram
Instagram har tidigare bekräftat att de kommer att premiera videor som inte har modifierats i andra appar. Detta innebär att om man skapar innehåll direkt i Instagram, så kan det leda till bättre distribution. Till exempel, om du skapar din video i TikTok och sen vill dela den på Instagram, glöm inte att beskära bort vattenstämpeln på videon. Detta kan du göra genom en mängd olika appar och videoredigeringsprogram.
#4 Lägg till text till din video
Det är mer sannolikt att video utan text, kommer att skippas framför video med text. Avsaknaden av text kan därför hämma spridningen av din video.
Du kan göra texten synlig på din video genom att följa de ljusblå konturerna som visas när du lägger till text, men se till att inte överskrida dessa konturer. Om du planerar att dela din Instagram Reels-video på din profil, säkerställ att texten i videon inte är placerad för högt eller för lågt – annars kommer din text inte att synas i videoförhandsgranskningen.
InShot är ett bra exempel på program där man kan lägga till text i video.
#5 Använd intresseväckande rubriker
En bra och kortfattad titel sätter videon ett sammanhang, som både fångar tittarens uppmärksamhet och kan öka videons tittartid. Men tänk även på att lägga till relevanta hashtags, det hjälper Instagram-algoritmen bättre förstå innehållet i din video och distribuera den till rätt målgrupp.
#6 Dela din Instagram Reels-video i dina egna stories och inlägg
Dela din Instagram Reels-video direkt efter att du har lagt upp den i ditt flöde, samt stories för att nå ut till så många av dina följare som möjligt. När du lägger upp stories, bjud in dina följare till att titta, kommentera och gilla din Reel.
Om du vill kan du gömma din Reel-video i huvudvyn på din profil – och istället bara låta den synas under Instagram Reels-fliken.
#7 Addera värde genom att dela utbildande och informativt innehåll
Hemligheten bakom framgångsrika Instagram Reels-vidoer, är att skapa autentiskt och distinkt innehåll som visar ditt varumärkes natur och skapar värde för dina följare.
Bestäm själv om du vill att innehållet du skapar ska vara inspirerande, utbildande, underhållande eller humoristiskt, samt vilka budskap du vill förmedla till din publik.
Skapa genomtänkt innehåll som talar till publiken. Du behöver inte alltid komma på något nytt, utan använd befintliga trender, men applicera din personlighet och dina perspektiv som talar till ditt varumärkes publik.